انتقاد از نگاهی اشتباه به داستان کودک
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۰۸۴۰
سنا ثقفی با انتقاد از این نگاه که داستان کودک تخصص نیست، میگوید: جشنوارهها با حمایت از آثاری که به لحاظ زیباییشناختی و زبانی سطح خوبی را دارند، به تخصصی شدن کتابهای کودک در کشورمان کمک میکنند.
این نویسندۀ که با کتاب «ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» بهعنوان برگزیدۀ بخش داستان کودک و نوجوان بیستمین جایزۀ «قلم زرین» معرفی شده، در گفتوگو با ایران اکونومیست درخصوص سطح کیفی داستانهای کودک و نوجوان در سالهای اخیر، و پاسخگو و راضیکننده بودن آنها برای نیازها و چالشهای نسل امروز گفت: نوشتن برای کودک و نوجوان اقتضائات و سختیهای خاص خود را دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: بههمین علت، نویسندهها بسیار تلاش میکنند تا آنطور که باید مفاهیم را به مخاطب کودک و نوجوان برسانند؛ خصوصا که در سالهای اخیر، در حوزۀ کتابهای دینی، مذهبی و ارزشی کودک و نوجوان رشد خیلی خوبی در کشورمان داشتهایم. البته، هنوز به آنجا که باید نرسیدیم، اما فکر میکنم همینکه در مسیر پیشرفت قرار گرفتهایم، اتفاق خوبی است.
سنا ثقفی در ادامه و درخصوص اینکه جایزههای خصوصی و دولتی در سالهای اخیر در زمینۀ داستان کودک و نوجوان چطور عمل کردهاند و کیفیتبخش این قسمت از بازار نشر بودهاند یا خیر، نیز بیان کرد: من یک نویسنده هستم و تخصصی در زمینه نشر ندارم، اما آنچه از منظر یک نویسنده میبینم این است که جایزههای اینچنینی میتوانند دلسردی هایی را که در سختیهای مسیر وجود دارد، از بین ببرند.
او در توضیح بیشتر اظهار کرد: نمیتوان گفت کسی که نویسنده است، بهخاطر جشنواره مینویسد یا جشنواره، انگیزه نوشتن اوست. اما جشنوارهها در مسیر دیده شدن کتاب به ناشر و نویسنده کمک و راه را هموارتر میکنند؛ بهخصوص، جشنوارههای معتبرتری مثل «قلم زرین».
ثقفی همچنین گفت: جشنوارههای کودک و نوجوان یک فایدۀ مهم دارند. نگاه کلی جامعه به داستان کودک و نوجوان این است که داستان کودک و نوجوان خیلی چیز خاصی نیست و حتی مادران هم قصه میسازند. در واقع، نگاه این است که داستان کودک، تخصص و یک حیطۀ تخصصی نیست که برای آن زمان بگذارند. اما جشنوارهها با حمایت از آثاری که به لحاظ زیباییشناختی و زبانی سطح خوبی را دارند، به تخصصی شدن کتابهای کودک در کشورمان کمک میکنند و این خیلی ارزشمند است.
افزونبراین، این نویسنده دربارۀ کتاب برگزیده در جایزۀ «قلم زرین» بیان کرد: کتاب «ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» در قالب رمان کودک و برای بچههای گروه سنی «ب» و «ج» نوشته شده است و ماجراهاییست که در پیادهروی اربعین اتفاق میافتد. همچنین، در طراحی این کتاب با ناشر درخصوص قطع آن تصمیم گرفتیم تا طوری باشد که خوشدست و برای خانوادههایی که به پیادهروی اربعین میروند، قابل حمل باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سنا ثقفی ، جایزه قلم زرین ، اربعین حسینی ، ننه اربعین و ساک عجیب و غریب
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: جایزه قلم زرین اربعین حسینی داستان کودک و نوجوان جشنواره ها قلم زرین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴۰ درصد شرکتهای خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، ۴۰ درصد شرکتهای حوزه صنایع خلاق را درارتباط با مقطع سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: حوزه کودک و نوجوان حوزه عامی است؛ زیرا حوزه آموزش و یادگیری، حوزه اسباب بازی، پلتفرمها، انمیشین و به طور کلی حدود ۴۰ درصد شرکتهای خلاق در حوزه کودک و نوجوان فعالیت میکنند.
وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورمان در زمینه انیمیشن سازی افزود: در حوزه انمیشن سازی شرکتهای خوبی داریم که محصولات آن را علاوه بر اینکه روی پردهی سینما میرود؛ ظرفیت صادرات به کشورهای دیگر را نیز دارد و برخی از این صادرت گرفته است.
حسنلو ادامه داد: در حوزه اسباب بازی جریان تولیدی خوبی در کشور شکل گرفته است، اما به دلیل نقل و انتقالات مالی آمار شفافی در این زمینه وجود ندارد. انمیشن پسر دلفینی در بازار روسیه و ترکیه نزیک به ۲ میلیون دلار فروش داشته است که اینها اعداد قابل توجهی هستند.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات اسباب بازی افزود: در حوزه اسباب بازی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات در سال انجام میگیرد که این عدد در اقتصاد اسباب بازی بسیار کم است ولی ظرفیت کشور بیشتر است.
وی با اشاره به نقص در زیرساخت حوزه بازیهای رایانهای گفت: در حوزه گیم نیز صادرات خوبی داشتیم، اما مسئله اصلی این است که در حوزه صنایع خلاق هنوز زیر ساخت کافی برای جهش وجود ندارد. ما وقتی میتوانیم از صادرات صحبت کنیم که زیر ساخت تولید در کشور به خوبی فراهم شده باشد و شرکتها سرریز تولیدات را صادر کنند تا بتوانند در ادامه برای کشور ارز آوری داشته باشند.
حسنلو در آخر صادرات را یکی از زنجیرههای مهم صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری جدی حاکمیتی نداشتیم، این مسیر در حال شکل گیری است. هدف جدی ما در این حوزه صادرات است، زیرا اقتضای صنایع خلق همین است و بدون صادرات زنجیره این صنعت کامل نمیشود؛ صادرات باید در اولویت باشد.
انتهای پیام/